ČVN
14

První komerční modulárního reaktor ACP100 je ve výstavbě

Dne 13. července byla zahájena výstavba víceúčelového malého modulárního reaktoru ACP100 společnosti China National Nuclear Corporation (CNNC) v jaderné elektrárně Changjiang v jihočínské provincii Hainan. Tento projekt je první komerční SMR na světě, který je ve výstavbě. 

Konstrukce reaktoru ACP100

Malý modulární reaktor ACP100 v lokalitě Changjiang, provincii Hainan je víceúčelový tlakovodní reaktor. Také se známý jako Linglong One. SMR je navržen zejména pro výrobu elektřiny, vytápění, výrobu páry nebo odsolování mořské vody. Mimo jiné může sloužit jako samostatný zdroj energie pro průmyslové parky, ostrovy, těžební oblasti a podniky s vysokou spotřebou energie.

Každý Linglong One má výkon 125 MWe. Předpokládaná roční výroba je 1 miliarda kilowatthodin (kWh). To představuje pokrytí  526 000 domácností. Linglong One může výrazně snížit spotřebu fosilní energie a snížení emisí.

Design pochází z jeho většího tlakovodního bratříčka ACP1000. Přičemž ACP100 má 57 palivových souborů. Má integrované parogenerátory. Hlavní komponenty jeho primárního chladicího okruhu jsou součástí tlakové nádoby reaktoru. Reaktor obsahuje prvky pasivní bezpečnosti. Celá konstrukce bude pod zemí.

Historie vývoje

Vývoj SMR probíhá od roku 2010. Předběžný návrh integrovaného PWR ACP100 byl dokončen v roce 2014.

V roce 2016 se tento design stal prvním SMR, který prošel bezpečnostní prověrkou u Mezinárodní agentury pro atomovou energii. Navíc Čína v roce 2016 také oznámila plán na vybudování demonstrační plovoucí jaderné elektrárny. Ta má být založená právě na variantě ACP100S.

V červenci 2019 mateřská společnost China National Nuclear Corporation oznámila zahájení projektu ACP100 v Changjiangu.

Podle čínského ministerstva životního prostředí bude demonstrační SMR na severozápadní straně jaderné elektrárny Changjiang. V lokalitě aktuálně probíhá výstavba dvou tlakovodních bloků CNP600. Přičemž výstavba prvního výrobního bloku Hualong One začala letos v březnu. Oba bloky mají být uvedeny do komerčního provozu nejpozději do konce roku 2026.

Zdroj https://en.cnnc.com.cn/2021-07/14/c_642603.htm